woensdag 28 mei 2014

Where is the love?

Where is the love?

Zo'n tien jaar geleden was het liedje Where is the love van The Black Eyed Peas opeens op de televisie. Ik weet nog goed wanneer ik het voor het eerst hoorde, dat was op Gran Canaria. Mijn broertjes en ik waren dol op dat liedje, misschien omdat het tussen al het Spaans iets herkenbaars had, misschien vanwege het vraagteken in de videoclip of misschien vanwege de tekst... al betwijfel ik of ik die toen al kon verstaan. 

Vandaag regende het wederom hard. Ik ben niet van suiker, maar toch verkoos ik de tram boven mijn fiets, met net als mij vele anderen. Mannen in pak, mannen in korte broeken, mannen op slippers. Vrouwen in jurkje, vrouwen in korte rokjes, vrouwen in broek. Witte mensen, gekleurde mensen, jonge mensen, oude mensen. Mensen met een bril, mensen met een gehoorapparaat, mensen met een Ipod. Mensen gekleed in zwart, mensen gekleed in kleur. Mensen met regenkleding, mensen met een paraplu, mensen die eruitzagen als natte katjes.
En daar... in die tram, in de stilte tussen twee liedjes van mijn Ipod, hoorde ik plots The Black Eyed Peas. Zomaar, na jaren in de vergetelheid herinnerde ik dat nummer. Niemand die het draaide, het was er gewoon in mijn gedachten. 
Kwam het door de oude vrouw die zich bevend vasthield en om de vijf seconden bijna omviel? 
Kwam het door de zwarte man met de dreadlocks die door een man in pak werd aangestaard?
Kwam het door de kinderen die door de drukte niet allemaal bij hun school uit konden stappen? 
Kwam het door de oudere man die zijn linker oor dichtdrukte omdat naast hem een meisje luid aan het telefoneren was (en voornamelijk seksueel getinte onderwerpen besprak)?
Kwam het door de Japanners die met flits foto's maakten van alles waar we langs reden? 
Kwam het door de vrouw met haar hoofddoek die bijna struikelde bij het uitstappen en niet geholpen werd ?
Kwam het door de dikke man die naar zweet rook, die boos werd aangekeken door een student?
Maakt het uit waardoor het kwam? Het gebeurde. Wederom viel het mij op hoe weinig mensen vrolijk keken. Hoeveel mensen geërgerd keken. Hoe de oude vrouw vlak bij wat jongvolwassenen stond, die best even hadden kunnen opstaan. 

Where is the love?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten