maandag 22 september 2014

Sinterklaas en Piet

Daar gaan we weer. Het is nog niet eens eind september en de zwartepietendiscussie gaat door waar hij vorig jaar geëindigd is. Is het dan echt zo moeilijk lieve mensen?

Het feest met Sinterklaas en zwarte Piet heeft voor mij ongelofelijk veel te betekenen. Weet je waarom? Omdat het feest bij mij geweldige herinneringen oproept. Zoals hoe ik met mijn vader naar een gigantisch sinterklaasfeest van zijn werk ging. Of hoe we het altijd bij mijn opa en oma vierden, hoe de bel ging en pepernoten de gang in werden gegooid en hoe wij de tuin in renden op zoek naar de pieten die de cadeautjes hadden gebracht. Over het jaar dat Sinterklaas samen met twee pieten op bezoek kwam op 5 december en ons eigenhandig de cadeautjes bracht en hoe we hem uitzwaaiden met tranen in de ogen. Of hoe de sint en zijn Pieten op school kwamen. Eén jaar klommen de pieten over het dak en een ander jaar werd Sinterklaas gebracht met een brandweerauto!
Herinneringen die gaan over een gelukkig gezin. Over een lach. Over plezier.
Een rode, groene, paarse of blauwe Piet geeft een kind net zoveel plezier, lijkt mij. En daar gaat het toch om? Plezier? Geluk? Een glimlach van een kind? Dat zijn de dingen waar dit feest om draait toch?

Okay, misschien vond ik het bijna altijd leuk :) 

Er zijn mensen in Nederland, best wel veel mensen, die een heel andere herinnering aan dit feest hebben. Die heel anders uitkijken naar 5 december dan ik deed en doe. Er zijn mensen die niet gelukkig van het feest worden, maar juist verdrietig, boos en onbegrepen. Er zijn mensen die niet glimlachen op 5 december maar huilen.

En waarom? Omdat zwarte Piet zwart is.

Ik zou willen dat iedereen even fijne herinneringen aan 5 december heeft zoals ik. Of in ieder geval dat iedereen de kans krijgt om die fijne herinneringen te krijgen.
Het enige dat we daarvoor moeten doen is van zwarte Piet gewoon Piet maken.
Laten we ze in alle kleuren van de regenboog schilderen!

Kinderen zien geen kleur. Dat hoor ik heel vaak zeggen als argument dat zwarte Piet prima zwart kan blijven, maar is dat argument eigenlijk niet perfect om de Pieten in alle kleuren te veranderen? Ze zien het immers toch niet ;)

Ik begrijp dat de Piet uit onze herinneringen zwart als roet is, maar dat betekent niet dat zwarte Piet daarom zwart moet blijven. Een rode Piet kan ook roetvegen hebben, of een blauwe of een groene of een paarse.

Over een paar jaar rennen kinderen rond op zoek naar de Piet in hun favoriete kleur, om die Piet te vragen om pepernoten. Over een paar jaar krijgt iedereen de kans om plezier te hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten