vrijdag 31 januari 2014

Medicijnen voor de rijken?

Je hoort het overal. De goede medicijnen zijn alleen voor de rijken. Ik lees er nieuwsberichten over (op internetsites, waarvan je nooit zeker weet of ze te vertrouwen zijn) en je ziet het in films en series.
Kan dit echt zo zijn? Ik geloof het niet, of wil het niet geloven. Aan de ene kant zijn er mensen die veel geld willen verdienen en aan de andere kant hebben mensen toch een goed hart? Toch?
Het kan toch niet mogelijk zijn dat mensen een medicijn geheim houden zodat ze er meer geld aan kunnen verdienen? Het gaat hier om levens. Het gaat hier om vaders, om moeders, om kinderen. Het gaat hier om mensen waarvan gehouden wordt. 

Ik kan en wil niet geloven dat ik mijn vader niet had hoeven te verliezen, omdat hij niet winstgevend genoeg zou zijn!

Leven wij nou echt in een maatschappij waarin geld nog het enige is dat telt? Ik hoop het niet. Ik hoop oprecht dat als er een medicijn is voor kanker, en andere ziektes, dat dit ook wordt geleverd aan iedereen. Wij sturen toch ook medicijnen naar Afrika? Dat lijkt mij niet winstgevend, en toch doen we dat.

Ik kan en wil niet geloven dat kinderen die nog niet eens hun tiende levensjaar hebben bereikt sterven, omdat ze niet winstgevend genoeg zijn!

Worden medicijnen uitgevonden om ziektes te genezen, of om geld mee te verdienen? Het is vraag die rond en rond gaat. Als ik kijk naar mijn broertje, een diabetespatiĆ«nt, zie ik dat hij van alles en nog wat nodig heeft. Dit alles kan hij verzekerd krijgen, dan kost het ons geen geld (Ja, de verzekering kost geld, maar die is te betalen. Alle benodigdheden voor hem niet). Er zijn ook luxere uitvoering, deze worden niet altijd gedekt en dat is niet erg. De luxere uitvoering van een insulinepomp is wellicht iets makkelijker in gebruik, of net iets mooier, of misschien iets handiger, maar doet uiteindelijk precies hetzelfde. 

Ik kan en wil niet geloven dat mensen sterven, omdat ze niet winstgevend genoeg zijn!

Is het waar dat er een medicijn tegen kanker is, dat niet mag worden gereproduceerd op goedkopere wijze vanwege patent? Zodat de grote mannen die dit medicijn op de markt brengen er tonnen aan kunnen verdienen? Keer op keer zie ik de artikelen op facebook voorbij komen. Laat het alsjeblieft niet waar zijn. Waar is de menselijkheid gebleven?

Ik voel me soms zo klein op deze wereld. Zo onwetend.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten